Je hebt ze ongetwijfeld al eens voorbij zien komen, een zeilboot die op twee drijvers uit het water opstijgen en wel lijken te vliegen. Het is knap staaltje techniek dat er voor heeft gezorgd dat al menig record op het water is gebroken. Maar hoe is werkt de vliegende zeilboot eigenlijk?

Zwaarden en bladen

De techniek achter de zwevende boten heet hydrofoil en werkt in theorie heel simpel. Elke zeilboot uitgerust met deze techniek beschikt over L-vleugelzwaarden en T-vormige roerbladen, een voor stabiliteit en een om de boot te kunnen besturen. Deze zwaarden en roerbladen hebben een speciale vorm wat opwaartse druk (‘lift’) genereert. Bij een bepaalde snelheid, bij sommige lichte boten zoals catamarans al vanaf 7 knopen, komt de boot uit het water. De druk van het water op de drijvers zorgt voor de lift en duwt de boot uit het water. En voilà, je zweeft over het water!

Records

Doordat de weerstand van de romp de snelheid van de boot in het water remt was het altijd zeilen ‘met de handrem er op’. Nu de boot letterlijk kan opstijgen uit het water neemt de weerstand enorm af. In november 2012 werd het snelheidsrecord met een zeilboot op open water gebroken in een hydrofoil. Paul Larsen uit Australië vaarde daar in een Vestas Sailrocket 2 met een snelheid van 65.45 knopen, ruim 121 kilometer per uur.

Het is een techniek die al lang niet meer in de kinderschoenen staat, maar waar nog wel heel veel mee geexperimenteerd wordt. Zo komen er nog altijd modellen van bestaande zeilboten in een hydrofoil uitvoering uit.

Laat een Reactie achter