Met de uitbreiding van het aantal commerciële vluchten die vertrekken en arriveren op Lelystad Airport wordt het drukker in de lucht boven het Friese meren gebied. Vooral Zuid-Friesland gaat naar alle waarschijnlijkheid last krijgen van meer geluidsoverlast van laag overkomende vliegtuigen.

Lelystad Airport wordt uitgebreid om ook commerciële internationale vluchten te kunnen verwerken. Zo wordt er in de komende jaren een nieuwe passagiersterminal gebouwd en wordt de landingsbaan verlengd en verbreed. Tot en met 2043 wordt de luchthaven verder ontwikkeld zodat het tegen die tijd 45.000 vluchten per jaar kan verwerken. Dit alles om Schiphol Airport te ontlasten en meer vluchten in de regio te kunnen plaatsen.

De aanvliegroute van de luchthaven die slechts één start-en landingsbaan heeft voert over een gedeelte van Zuid-Friesland. Getroffen gebieden zijn onder andere Stavoren, Gaasterland, de Tsjûkemar en de Rottige Meente. Doordat het bestaande vliegverkeer van Schiphol ook gebruik maakt van deze aanvliegroute moet het vliegverkeer op Lelystad Airport daar onder blijven. Dit betekent dat vliegtuigen lager overkomen dan normaal.

De nieuwe aanvliegroute krijgt dus ook gevolgen voor het Friese merengebied. Het watersport- en recreatiegebied zal vaker te maken krijgen met geluidsoverlast. Waarschijnlijk worden in juni gedetailleerde plannen voor de vernieuwingen op de luchthaven gepresenteerd.

Laat een Reactie achter