1 april 2019 moet het nieuwe vliegveld Lelystad Airport zijn deuren openen. Al eerder schreven we over de gevolgen van geluidsoverlast van laag overkomende vliegtuigen in het Friese merengebied. De rust op het water kan daarmee flink verstoord worden. Volgens een nieuw onderzoeksrapport gaat door de vele onduidelijkheden en risico’s de geplande datum voor de opening van het vliegveld waarschijnlijk niet gehaald worden.

Lelystad Airport wordt omgebouwd van een klein regionaal vliegveld naar een internationaal vliegveld dat de druk op Schiphol moet gaan verlichten. Volgens de planning gaat in april 2019 Lelystad een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen, dit zou gaan om 4000 vluchten per jaar. In onder andere het merengebied, Gaasterland, Lemmer, Balk, Tjeukemeer, de Rottige Meenthe en Weststellingwerf komen opstijgende en landende vliegtuigen op minder dan een kilometer hoogte overvliegen. 

Uitstel

Tegen luchtvaartblog Up in The Sky zegt de commissie dat de uitbreiding van de vluchtbewegingen boven het gebied Amsterdam-Lelystad onderzoekt “dat iedereen zich realiseert dat er nog tal van keuzes gemaakt zullen moeten worden die ergens pijn gaan doen.” Volgens het rapport van de commissie is het plan nog niet goed doordacht. “Wij hebben de voornemens gezien, we hebben mogen vernemen dat men in de nieuwe setting enthousiast aan de slag is, maar we hebben nog niet kunnen constateren dat het allemaal al op volwassen niveau functioneert.”De luchtvaartblog verwacht daardoor dat de opening van het vliegveld mogelijk uitgesteld zal worden. 

De petitie ‘Red Fryslân – tegen laagvliegen’ van Ben Schrijver van HoogOverijssel – Hoog over Fryslân is inmiddels meer dan 800 keer ondertekend. Volgens de initiatiefnemers moeten de aanvliegroutes hoger komen te liggen. De petitie stelt dat “heel Zuidelijk Fryslân in haar hart wordt getroffen” en staat sinds eind maart online.

Het hele rapport van de commissie is hier te vinden

Laat een Reactie achter