Nu menig elektrische Tesla over de Nederlandse wegen heen zoeft blijft het waterverkeer grotendeels achter met de elektrische buitenboordmotoren. Dat terwijl de lijst met voordelen steeds groter wordt en het indrukwekkende stukjes techniek zijn. Waarom schakelt niet iedereen over naar een elektrische buitenboordmotor?

De voordelen

Er zijn meer voordelen dan nadelen te bedenken. Ten eerste past een elektrische buitenboordmotor bij het gevoel van zeilen. Een luidruchtige en stinkende buitenboordmotor verstoort al snel de rust op het water. De klassieke buitenboordmotor past niet bij de zeiler die voor het samenspel van wind en water voor de zeilsport kiest.

Een elektrische buitenboordmotor is in aanschaf weliswaar relatief duurder dan een buitenboordmotor op brandstof, maar kan op de lange termijn wat betreft verbruik en onderhoud voordeliger zijn.

De tijden dat buitenboordmotoren niet genoeg kracht aan boord hadden om de gemiddelde open zeilboot vooruit te krijgen is al lang voorbij. Wie net iets boven het gemiddelde aanbod kijkt komt elektrische buitenboordmotoren tegen van 3 tot 20 PK met uitschieters tot wel 80 PK. Kortom; genoeg power om een flinke boot tegen de stroming in vooruit te krijgen.

Daarnaast is een elektrische buitenboordmotor vele malen milieuvriendelijker dan de klassieke versie. Omdat de meeste motoren heel basaal gebouwd zijn verbruiken ze relatief veel brandstof en stoten ze veel schadelijke stoffen uit.

De tijden dat buitenboordmotoren niet genoeg kracht aan boord hadden om de gemiddelde open zeilboot vooruit te krijgen is al lang voorbij.

De nieuwe buitenboordmotoren zijn indrukwekkende stukjes techniek. Ze bevatten grote accu’s die tot 20 km bereik leveren, hebben ingebouwde GPS die snelheid en navigatie leveren en worden geleverd met een bijbehorende app voor de smartphone.

Fabrikanten als Torqeedo maken indrukwekkende stappen in de ontwikkeling van elektrische buitenboordmotoren en zullen de komende jaren een belangrijke speler zijn in de overstap op elektrisch varen.

De nadelen

Omdat de techniek voor elektrische buitenboordmotoren nog grotendeels in de kinderschoenen staat is de betrouwbaarheid van de buitenboordmotoren nog wisselend. Alhoewel de betrouwbaarheid van een motor op brandstof na een aantal jaren vaak ook iets te wensen over laat.

Ook is de aanschafprijs voor elektrische buitenboordmotoren met genoeg vermogen voor de gemiddelde zeilboot nog vele malen hoger dan de klassieke buitenboordmotor. Voor een motor voor een open zeilboot tel je al snel €2500 neer. Naarmate de vraag naar de elektrische buitenboordmotoren toeneemt en de productie op grotere schaal op gang komt zal naar verwachting ook de vraagprijs dalen en wordt de nieuwe motor beschikbaar voor het grote publiek.

Voor een motor voor een open zeilboot tel je al snel €2500 neer.

Een subsidie op de aanschaf van duurzame motoren zoals ook bij bijvoorbeeld elektrische auto’s en zonnepanelen gebeurd zou een oplossing zijn om de ontwikkeling van milieuvriendelijk varen in een stroomversnelling te krijgen.

Laat een Reactie achter