Elke Nederlandse zeiler is bekend met de Valk. In hele zwermen trekken de Valken ‘s zomers over de Friese wateren. Elke zeilschool en bootverhuurder heeft er wel een aantal liggen en vele zeilers maakten hun eerste meters op het water in de Valk. De Valk maakte de zeilsport toegankelijk voor het grote publiek.

Ericus Gerhardus van de Stadt

De boot werd in 1939 door de Nederlandse ontwerper Ericus Gerhardus van de Stadt. Van de Stadt staat bekend als de grondlegger van de industriële jachtbouw in Nederland, een sector die vandaag de dag nog steeds floreert. Het ontwerp werd gemaakt in opdracht van Bruynzeel, nu bekend van de gele potloden en keukens. Het bedrijf ontwikkelde in de jaren ’30 van de vorige eeuw ‘hechthout’ en wilde de mogelijkheden van deze nieuwe toepassing van hout graag demonstreren in de vorm van een boot. Bruynzeel produceerde dan ook de eerste 200 geproduceerde Valken. In 1940 werd de Valk erkend als officiële wedstrijdklasse.

Het ontwerp

De kielboot kreeg een lengte van 6,50 meter, een breedte van 2 meter en werd standaard geleverd met een 12m2 grootzeil met een gaffeltuig. In totaal zijn er 845 houten Valken geproduceerd waarvan er vandaag de dag nog 300 vaarklaar zijn.

De Polyvalk

In de jaren ’70 zorgde de Valk voor een tweede revolutie op het water met de introductie van de polyester Valk, beter bekend als de polyvalk. De uitvoering in polyester was onzinkbaar, voorzien van een zelflozende kuip, aluminium rondhouten en een aangehangen of doorgestoken roer. Doordat de Polyvalk massaal geproduceerd werd kon de kielboot voor een scherpe prijs aangeboden worden. Het ontwerp met een vaste kiel, ruimte aan boord voor vijf personen en geringe diepgang maakte het een ideale boot voor de Friese binnenwateren.

Laat een Reactie achter